Klassieker

Published on februari 3rd, 2016 | by debramster

1

Dick Maas, onze eigen John Carpenter

Gisteravond had Together Pangea zowaar een opkomstmuziekje. Leuk nummertje met lekker heavy gothic  gitaartje, cheesy synthesizer en bekend themaatje. Maar verdomd, wat was het ook al weer? Shazam bood uitkomst en leerde ons dat het Klerelijers betrof, het titelnummer van de Nederfilmhit Flodder uit 1986. De componist is dezelfde als de regisseur van de film: Dick Maas.

Goed gevonden van die goeie ouwe Pangea’s. Ik vermoed dat ze dit nummer speciaal voor het Nederlandse deel van hun tour hebben uitgezocht. Leuk geintje om de fans te laten merken dat ze zich verdiept hebben in de Nederlandse muziek en cultuur. Eigenaardig wel dat ze dan juist bij dit nummer uitkwamen, want de film Flodder kwam uit voordat het gros van de fans van Together Pangea (en de bandleden zelf) was geboren.

Klerelijers: Sisters Of Mercy meets John Carpenter

Anderzijds: uit onderzoek van De Kettingzaag blijkt dat de componist Dick Maas buiten onze landsgrenzen op meer waardering kan reken dan in ons koude kikkerlandje zelf. Bewijs daarvoor is bijvoorbeeld het feit dat de soundtrack van De Lift onder zijn Franse titel (L’ascenseur) alleen buiten Nederland op elpee is uitgebracht (op het Californische Milan-label). Bovendien zijn Dick’s instrumentale nummers te vinden op tal van internationale filmmuziekverzamelplaatjes. We kunnen dus misschien wel spreken van onderwaardering in eigen land.

In Nederland denken we met zijn allen dat Dick gewoon zelf zijn filmmuziek componeert om wat op budget te sparen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ook daar wat in zit. Zijn oeuvre is een allegaartje van stijlen, die hij hij eigenlijk geen van allen echt goed beheerst. Als de film vraagt om een muziekje met een accordeon, dan flanst Dick wat in elkaar. Af en toe komt er echter een pareltje uit zijn handen. Meestal is dat het geval als hij zijn grote voorbeeld John Carpenter probeert na te doen.

Klassiekert

Zoals wij allemaal weten is John Carpenter niet alleen een gevierd regisseur, maar ook een zeer verdienstelijk componist. Zijn Theme From Halloween en vooral Assault On Precinct 13 zijn electroklassiekers van de allerbovenste plank. Vorig jaar bracht John de elpee Lost Themes uit, met negen nummers die niet bij een film horen. De kritieken waren lovend en in mei treedt John zelfs op tijdens het Primavera-Soundfestival te Barcelona.

In Dick’s thema van De Lift, het eerder genoemde Klerelijers en bijvoorbeeld de eindtitelmuziek van Sint komt hij best aardig in de buurt van zijn idool John. Helemaal niet zo gek dus dat onze vrienden van Together Pangea daar eens wat aandacht voor vroegen.

Het brengt de organisatoren van Le Guess Who? vast op het idee om Dick eens vragen om een podium te cureren bij de volgende editie. Als we geluk hebben treedt hij dan ook zelf op en neemt hij Tatjana mee als bonus.

Comments

comments

Tags: , , , , ,


About the Author



One Response to Dick Maas, onze eigen John Carpenter

  1. Pingback: SURVIVE heeft Netflix-succes niet nodig - DeKettingzaag

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑