Klassieker

Published on mei 26th, 2015 | by snoeischaar

0

The Smiths maakt het allemaal geen bal uit

Acteurs, actrices, fotomodellen, popsterren…alles van weleer… Elvis op de hoes van ‘Shoplifters of the World Unite,’ James Dean op die van ‘Bigmouth Strikes Again….’ Niet alleen in hun songs maar ook op hun hoezen en hoesjes wisten The Smiths een geheel eigen wereld en sfeer te creëren, waarin romantiek, streven naar schoonheid, zelfmedelijden en een vaag verlangen naar iets hand in hand gingen.

Vandaag wil ik het eens met je hebben over ‘What Difference Does It Make,’ de derde single van The Smiths. Over de muzikale kwaliteit ervan kunnen we kort zijn, want die is superieur, net zoals zowat alles van The Smiths tot de buitencategorie behoort. Ik zelve ben in het gelukkige bezit van twee versies van die plaat, allebei uit 1984 en allebei uit op 12 inch, kijk maar hieronder. De bovenste is de Nederlandse persing, de onderste de Franse persing. Zoals je ziet (of niet) verschillen de hoezen op het eerste gezicht weinig van elkaar. Maar bij nadere inspectie….

smithsg

De bovenste is de originele hoes. We zien acteur Terence Stamp met een foto uit ‘The Collector,’ een zwaar gelauwerde Britse film uit 1965 van regisseur Wiliam Wyler (gebaseerd op het gelijknamige boek van John Fowles). De foto is niet echt uit de film hoor, het is meer een publiciteitsfoto (een ‘still’) die tijdens de opnames werd gemaakt, speciaal om de rolprent in de papieren media van die tijd te promoten.

smiths 44

Die Terence Stamp bleek een zeikerd van de bovenste plank want hij weigerde The Smiths toestemming te geven voor het gebruik van die foto. Kennelijk had hij daar iets over te zeggen (?). Dat verbod was best wel lullig voor Morrissey & Co want de plaat met die hoes lag op dat moment al in de winkels. Maar geen nood, in samenspraak met betrokkenen werd bedacht om voor de vervolgpersingen een andere foto te gebruiken, zie de Franse persing. Hierop zien we niemand minder dan Morrissey zelf die hier dus hier Terenceje Stamp aan het spelen is.

Een geinig verkleedpartijtje dus. Ja, voor humor om te lachen kon je bij The Smiths óók altijd aankloppen! Grappig is ook het voorwerp dat beide hoespoezen in hun handen hebben. In het geval van Terence Stamp is dat een chloroform-doekje (nee, dus geen maandverbandje!), zoals gebruikt in onderstaande sleutelscene uit The Collector. Morrisey houdt het, haha hihi, bij een simpele glas melk. Voorts prijkt op de aangepaste Morrisey-hoes natuurlijk ook nog de naam van de band.

Terence Stamp op dreef in, wat ik maar even noem de ‘chloroform scene’ uit The Collector. De film gaat over een vlinderverzamelaar die tamelijk psychopathisch besluit om voor de verandering eens een leuke dame te gaan vangen, uiteraard met de bedoeling om die aan zijn collectie toe te voegen.

Later zou Terence Stamp alsnog zijn zegen geven over het gebruik van de foto. De originele hoesfoto werd dan ook voor latere persingen opnieuw gebruikt. Zodoende kunnen we de Morrisey-versie tegenwoordig tot een soort van bescheiden collector’s item bestempelen, al is die andere versie ook al zeldzaam aan het worden, Ach, what difference does it make?

Toch waren The Smiths niet de eerste popband die zich door The Collector lieten inspireren. The Jam was hen voor, want een paar jaar eerder brachten zij de song “The Butterfly Collector’ uit. Ome Paul Weller en zijn twee secondanten namen de dichterlijke vrijheid om dat nummer over groupies te laten gaan, en wel over het verachtelijke slag dat popsterren ‘verzamelt.’

 

 

Comments

comments

Tags: , , , ,


About the Author



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑